Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΗΓΗ ΕΣΟΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ Π.Α


ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΕΣΟΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ;

Πριν από λίγα χρονιά, Έλληνας πολιτικός αποκάλεσε τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων «μη παραγωγικά», γεγονός που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε ολόκληρη την κοινωνία. Στην προσπάθεια του να... εξηγήσει το «βαθύτερο νόημα» των δηλώσεων αυτών, ο Έλληνας πολιτικός έσπευσε μετά από λίγες ημέρες να διευκρινίσει ότι οι στρατιωτικοί δεν είναι παραγωγικοί με τη στενή οικονομική έννοια δηλαδή, σύμφωνα με την άποψή του, δεν παράγουν κάτι το οποίο μπορεί να προσμετρηθεί ποσοτικά στην οικονομία της χώρας. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με πολλούς που υποστηρίζουν την παραπάνω θέση, μπορεί οι Ένοπλες Δυνάμεις να διαφυλάττουν την εδαφική ακεραιότητα και την εθνική ανεξαρτησία, η προσφορά τους όμως δεν μπορεί εύκολα να ποσοτικοποιηθεί και να υπολογιστεί, εκτός κι αν η Ελληνική Πολιτεία μπορεί να κοστολογήσει την απώλεια κάποιου νησιού ή μέρους των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας.

Αυτό όμως που οι περισσότεροι Έλληνες πολιτικοί αγνοούν είναι ότι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ) όχι μόνο μπορούν να εκτελέσουν την αποστολή που τους εμπιστεύτηκε η Ελληνική Πολιτεία, αλλά έχουν και τις δυνατότητες να συνεισφέρουν στην ελληνική οικονομία με σημαντικά ποσά από την παροχή υπηρεσιών σε φίλες και συμμαχικές χώρες. Αυτή τη στιγμή οι ΕΕΔ είναι ό,τι πιο σύγχρονο, πιο αποτελεσματικό, πιο επαγγελματικό και αξιοζήλευτο διαθέτει το ελληνικό κράτος, κι αυτό το αναγνωρίζουν οι φίλες και συμμαχικές χώρες οι οποίες συνεχώς υποβάλλουν αιτήματα για κοινές ασκήσεις και για την εκπαίδευση των στελεχών τους στα ελληνικά στρατιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα και σχολές.

Εμπιστεύονται την ΠΑ

Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα του σεβασμού και της εμπιστοσύνης που εμπνέουν η ποιότητα και οι δυνατότητες των ΕΕΔ ήταν η διάρκειας ενός μηνός κοινή αεροπορική εκπαίδευση της Αεροπορίας του Κατάρ με την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) μεταξύ 12 Σεπτεμβρίου και 10 Οκτωβρίου. Συνολικά δύο διθέσια μαχητικά τύπου Mirage 2000-SDDA, δύο μονοθέσια Mirage 200Ο-SEDA, τέσσερα μεταγωγικά C-130J-30 και ένα μεταγωγικό C-17 Global master III της Αεροπορίας του Κατάρ, συνοδευόμενα από δεκαπέντε πιλότους και εκατόν πέντε τεχνικούς και προσωπικό υποστήριξης, παρέμειναν στην Ελλάδα για περίπου ένα μήνα με βάση συμφωνία συνεκπαίδευσης η οποία υπογράφηκε τον περασμένο Νοέμβριο.

Τα πληρώματα των μαχητικών της Αεροπορίας του Κατάρ χρησιμοποίησαν τις εκπαιδευτικές υποδομές της 114 ΠΜ και συνεκπαιδεύτηκαν με τα πρόσφατα διακριθέντα στο νατοϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΤLP 2013-2 πληρώματα της 331 ΜΠΚ, η οποία είναι εξοπλισμένη με το μαχητικό Mirage 2000-S MkIΙ. Οι πιλότοι της Αεροπορίας του Κατάρ πραγματοποίησαν ασκήσεις στην Κεντρική Ελλάδα και στα βόρεια της Κρήτης ενώ πραγματοποίησαν βολές πυραύλων αέρος - αέρος Magic 2 και MICA στο Ιόνιο. Λίγες ημέρες πριν από την αναχώρηση των αεροσκαφών της Αεροπορίας του Κατάρ από την Ελλάδα ήταν η σειρά της Αεροπορίας του Ισραήλ να δοκιμάσει τις δυνατότητές της με τα μαχητικά της ΠΑ, πραγματοποιώντας κοινές ασκήσεις με την ΠΑ. Για δύο ημέρες ελληνικά και ισραηλινά μαχητικά πραγματοποιούσαν ασκήσεις εναέριου ανεφοδιασμού νοτιά της Ρόδου, κάτι που επαναλήφθηκε αργότερα, στις 16 Οκτωβρίου, στη θαλάσσια περιοχή της Νοτίου Πελοποννήσου.

Γιατί επιθυμούν να Εκπαιδευτούν με Έλληνες πιλότους

Αν και οι παραπάνω ασκήσεις αποτελούν ένα απλό δείγμα των δραστηριοτήτων της ΠΑ, οι προοπτικές συνεργασίας της ΠΑ με άλλες αεροπορικές δυνάμεις στο πλαίσιο διακρατικών συμφωνιών είναι μεγάλες. Αυτό όμως που δεν έχει μέχρι σήμερα γίνει αντιληπτό είναι ότι αυτού του είδους οι συνεργασίες, εμπλουτισμένες με εκπαιδευτικά προγράμματα γενικότερου αντικειμένου, θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα στην ΠΑ. Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα της οικονομικής κρίσης διαθέτει εξαιρετικές υποδομές, οργάνωση και τεχνογνωσία στον τομέα της αεροπορικής εκπαίδευσης.

Οι Έλληνες πιλότοι δεκαετίες δίνουν το δικό τους αγώνα στο Αιγαίο απέναντι στις καθημερινές απόπειρες των Τούρκων να αμφισβητήσουν τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Την ίδια στιγμή που οι συνάδελφοι τους στην υπόλοιπη Ευρώπη μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου εκτελούν εκπαιδευτικές αποστολές σε συνθήκες ειρήνης, οι Έλληνες πιλότοι δίνουν καθημερινά αληθινές μάχες με τους Τούρκους στο Αιγαίο, με απώλειες και από τις δύο πλευρές. Όταν για τις περισσότερες αεροπορικές δυνάμεις της Ευρώπης τα readiness αποτελούν μέρος της πρόσφατης ιστορίας, οι μηχανικοί της ΠΑ και οι Έλληνες πιλότοι είναι έτοιμοι για την πραγματοποίηση αποστολών ανά πάσα στιγμή, ημέρα και νύκτα, επτά ημέρες την εβδομάδα καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, μέσα σε πέντε λεπτά. Οι δε σχολές της ΠΑ (Ικάρων, ΣΜΑ, ΣΤΥΑ, Σχολή Ασφάλειας Πτήσεων) συγκαταλέγονται μεταξύ των καλύτερων σχολών στην Ευρώπη, έχοντας συγκεντρώσει σημαντική εμπειρία και διατηρώντας υψηλά στάνταρντ εκπαίδευσης, διότι σκοπός τους δεν είναι η δημιουργία πιλότων, αλλά μαχητών, οι ικανότητες των οποίων δοκιμάζονται καθημερινά στην πράξη υπό ρεαλιστικές συνθήκες.

Από την άλλη πλευρά το σύγχρονο υλικό με το οποίο είναι εξοπλισμένη η ΠΑ, η γεωμορφολογία του ελλαδικού χώρου που επιτρέπει την πραγματοποίηση ασκήσεων με διαφορετικά σενάρια καθώς και οι μεγάλες ανοικτές θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου και της Νοτιοανατολικής Κρήτης προσδίδουν στην ΠΑ και στην Ελλάδα συγκριτικά πλεονεκτήματα για την προσέλκυση φιλικών και συμμαχικών αεροπορικών δυνάμεων, οι οποίες θα μπορούσαν με οικονομικό όφελος για την Ελλάδα να συνασκηθούν με την ΠΑ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αεροπορικής βάσης στο Albacete της Ισπανίας, όπου κάθε χρόνο πραγματοποιούνται οκτώ σχολεία ΤLΡ (Tactical Leadership Programme), στα οποία συμμετέχουν 4.400 πιλότοι και μηχανικοί από δέκα χώρες του ΝΑΤΟ, οι οποίοι δαπανούν συνολικά 10 εκατ. ευρώ.

Η ΠΑ θα εκμεταλλευτεί τα πλεονεκτήματα της;

Η ΠΑ εδώ και πολλές δεκαετίες δέχεται στις σχολές της σπουδαστές από φιλικές και συμμαχικές χώρες, αποκτώντας σημαντική εμπειρία στον τομέα αυτό, αφού πολλοί από τους αλλοδαπούς σπουδαστές προέρχονται από αφρικανικές και αραβικές χώρες. Η πρόσφατη πολυήμερη επίσκεψη της Αεροπορίας του Κατάρ στην 114 ΠΜ αποτέλεσε την κατάλληλη ευκαιρία που χρειαζόταν η ΠΑ για να οργανώσει το σχεδιασμό της για ανάλογες μελλοντικές συνεργασίες. Με απλά λόγια, η ΠΑ θα μπορούσε να προτείνει τόσο στο Κατάρ όσο και στο Μπαχρέιν και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό «πακέτο», το οποίο να περιλαμβάνει την εκπαίδευση πιλότων και μηχανικών των αεροπορικών δυνάμεων αυτών στις σχολές της και την περιοδική εκπαίδευση σχηματισμών των Αεροποριών των παραπάνω αραβικών χωρών στην Ελλάδα. Όταν το συνολικό κόστος εκπαίδευσης ενός πιλότου μαχητικών το 2011 κοστολογείτο από την αμερικανική Αεροπορία στα 2 εκατ. ευρώ, αντιλαμβάνεται κανείς τα οικονομικά οφέλη που θα έχει η ΠΑ από την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος για τις τρεις παραπάνω αραβικές χώρες.

Εάν, δε, το πρόγραμμα αυτό μπορεί να υλοποιηθεί σε βάθος δεκαετίας, τότε τα οικονομικά οφέλη για την ΠΑ θα είναι πέρα από κάθε προσδοκία, αφού η εκπαίδευση μόνο δεκαπέντε - είκοσι ιπτάμενων και μηχανικών κάθε χρονιά εκτιμάται ότι θα της απέδιδε συνολικά άνω των 150 εκατ. ευρώ. Όσο κι αν ακούγεται υπερβολικό, με μέρος των χρημάτων αυτών η ΠΑ θα μπορούσε να καλύψει ποσοστό των λειτουργικών της δαπανών ή ακόμα και να αγοράσει κα-τόπιν συμφωνίας με τα ΗΑΕ αριθμό από τα μαχητικά Mirage 2000-9D/ΕΑD/DΑD/RΑD που διαθέτει η Αεροπορία της αραβικής χώρας, τα οποία είναι πανομοιότυπα με τα ελληνικά Mirage 2000-S ΜκΙΙ.

Συμπέρασμα

Η οικονομική εκμετάλλευση της τεχνογνωσίας, των υποδομών και της εμπειρίας της ΠΑ, για τα οποία ο ελληνικός λαός έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια ευρώ, αποτελεί ίσως τη λύση για την ενίσχυση του προϋπολογισμού της ΠΑ στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε. Εάν δε η πολιτική αυτή επεκταθεί και στο Στρατό Ξηράς αλλά και στο Πολεμικό Ναυτικό, τότε οι ΕΕΔ θα μπορούν να συμβάλουν οικονομικά και με συγκεκριμένα ποσά στην εθνική οικονομία. Η ιδέα δεν είναι καινούρια. Τόσο οι Αμερικανοί όσο και οι Βρετανοί έχουν υιοθετήσει αυτή την πολιτική και κερδίζουν αρκετά εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, διευρύνοντας παράλληλα την εμβέλεια της στρατιωτικής τους διπλωματίας. Εμείς για πόσο ακόμα θα περιμένουμε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου