Η
υπεροχή των Ελλήνων πιλότων στα μαχητικά αεροσκάφη που καταδεικνύεται
σε όλες τις διεθνείς συναντήσεις-αναμετρήσεις Blue Flag, Red Flag, TLP κλπ, αλλά κυρίως πάνω από το Αιγαίο, ούτε τυχαία είναι, ούτε επιτεύχθηκε χωρίς αγώνες.
Έχει σφυρηλατηθεί με προσωπικό αγώνα στα θρανία της Σχολής Ικάρων, στην πίστα των αεροδρομίων, στον αέρα, με καθημερινές εκπαιδεύσεις.
Έχει σφυρηλατηθεί, πάνω απ'όλα με θυσίες και αίμα.
Πριν ακριβώς 21 ολόκληρα χρόνια σαν σήμερα στις 26 Νοεμβρίου του 1992 μια άσκηση έμελλε να αποτελέσει την αιτία για να θρηνήσει η ΠΑ τον πρώτο νεκρό σε F-16. Τον Σμηναγό Αλέξη Μπρίντακ.
Το πρωινό της 26ης Νοεμβρίου του 1992 ήταν ένα τυπικό κρύο φθινοπωρινό πρωινό με σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες (11 με 18 βαθμούς Κελσίου) αλλά με καθαρό ουρανό και χωρίς σημαντικές νεφώσεις. Σε δύο Αεροπορικές Βάσεις της ΠΑ στην 111ΠΜ στη Νέα Αγχίαλο και στην 114ΠΜ στην Τανάγρα οκτώ πιλότοι παρακολουθούσαν το briefing για την εκτέλεση, ίσως της πλέον απαιτητικής άσκησης της ΠΑ, την «Ιέραξ 3» της τρίτης κατά σειρά για εκείνη τη χρονιά.
Αντιμέτωπα θα ήταν τα δύο τότε καλύτερα μαχητικά της ΠΑ: Το F-16 block 30 και το Mirage 2000EGM. Οι ασκήσεις τύπου «Ιέραξ» ήταν η εφαρμογή στην πράξη του δόγματος της ΠΑ «εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις».
Ένα μικρό “Top Gun” που συνέβαινε κάθε τρείς, πολλές φορές τέσσερις φορές το χρόνο, όχι στο πλαίσιο του ΚΕΑΤ-ΣΟΤ αλλά μεταξύ των Μοιρών.
Η συγκεκριμένη άσκηση που ανάγει τις ρίζες της από τη δεκαετία του ΄70 είχε αναβαθμιστεί τρόπον τινά, με την είσοδο σε υπηρεσία των δύο τότε νέων μαχητικών και εξαιτίας των εμπλοκών των Mirage 2000 με τα τουρκικά F-16 η συνεργασία αυτή των Μοιρών είχε και το χαρακτήρα εκπαίδευσης των πληρωμάτων των Mirage 2000 έτσι να εκμεταλλευόντουσαν τις αδυναμίες των F-16 στην κλειστή αερομαχία.
Αυτή την ημέρα θα πραγματοποιείτο ένα από τα πλέον σύνθετα σενάρια αυτό των 4 εναντίον 4.
Οκτώ πιλότοι και τέσσερα F-16 block 30 της 330Μ και 4 Mirage 2000EGM της 332Μ θα συναντιόντουσαν μεταξύ των νήσων Σκύρου, Σκατζούρας και Πιπέρι στο κεντρικό Αιγαίο.
Το σενάριο της εικονικής αυτής εμπλοκής DACT-4 (Dissimilar Air Combat Training 4) σε ένα σχετικά περιορισμένο εναέριο χώρο ήταν ότι πιο ρεαλιστικό μπορούσε να γίνει και απαιτητικό συνάμα.
Οκτώ μαχητικά πετώντας πραγματικά στα όριά τους –ήταν άλλωστε η εποχή όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ των πληρωμάτων των δύο αυτών τύπων μαχητικών ήταν στο αποκορύφωμά του- θα προσπαθούσαν σε συνθήκες εντός οπτικής ακτίνας να επιτύχουν εικονικές καταρρίψεις εναντίον των αντιπάλων τους.
Επρόκειτο για ένα πραγματικά εναέριο σενάριο μάχης για γερά νεύρα.
Ανάμεσα στα 4 F-16 της 330Μ και το αεροσκάφος του Σμηναγού (Ι) Αλέξη Μπρίντακ. Όλα είχαν κυλήσει ομαλά στις δύο προηγούμενες εμπλοκές και στις 10:20 το πρωί ξεκίνησε το τρίτο και δυστυχώς τελευταίο σενάριο.
Ο Α. Μπρίντακ –από τους κορυφαίους χειριστές των F-16 τότε στην ΠΑ- επιχείρησε να πάρει την ουρά του Νο 3 Mirage 2000EGM αυτό του Υποσμηναγού Δημήτρη Μπράτσιου.
Σε ύψος μεταξύ 12.000 με 15.000 ποδών οκτώ μαχητικά μάχονταν στα όριά τους με τον Σμηναγό Μπρίντακ να βρίσκεται σταθερά στην ώρα 6 του Mirage ευρισκόμενος σε θέση βολής Fox 3 δηλαδή με πυροβόλο.
Ο Υποσμηναγός Μπράτσιος ενεργώντας έτσι όπως θα έπρεπε να αντιδράσει προσπάθησε να βγάλει εκτός παραμέτρων βολής το F-16 του Μπρίντακ πραγματοποίησε απότομη αριστερή στροφή.
Το δελταπτέρυγο Mirage λειτούργησε σαν ένα μεγάλο αερόφρενο ρίχνοντας απότομα την ταχύτητά του κατά 30 με 50 κόμβους.
Ο Μπρίντακ ο οποίος προσπάθησε να ακολουθήσει το Mirage 2000 στη στροφή του δεν είχε ούτε απόσταση ούτε και χρόνο για να αντιδράσει και δυστυχώς επέλεξε να ακολουθήσει το Miraje 2000 στην στροφή του. Από εγωισμό, κακό υπολογισμό, πείσμα; Κανείς δεν θα μάθει ποτέ.
Το αποτέλεσμα ήταν με το ρύγχος και την καλύπτρα του να κτυπήσει στο κάθετο σταθερό του Mirage με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ακαριαία.
Το Mirage και αυτό με σημαντικές ζημιές στο κάθετο σταθερό δεν ήταν πλέον ελέγξιμο, με αποτέλεσμα να το εγκαταλείψει λίγο αργότερα με επιτυχία ο Υποσμηναγός Μπράτσιος.
Μετά το δυστύχημα ο τότε Α/ΓΕΑ αντιπτέραρχος Κ. Χίου και παρά το πλήγμα που είχε δεχθεί η ΠΑ είχε δηλώσει: «Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτή την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη επιλογή. Πάντα θα ισχύει το εκπαιδευόμαστε όπως θα πολεμήσουμε».
Ο Αλέξης Μπρίντακ όμως ένας εκ των καλύτερων είχε «φύγει» καθώς έμελλε να αποτελέσει τον πρώτο νεκρό πιλότο F-16 στην ΠΑ.
Από τότε όμως πολλά άλλαξαν. Αν και οι ασκήσεις «Ιέραξ» συνεχίστηκαν το δυστύχημα του Μπρίντακ άφησε βαριά "σκιά" επάνω τους και προϊόντος του χρόνου "χαλάρωσαν" με οδηγίες από την ηγεσία...
Η τελευταία «Ιέραξ» πραγματοποιήθηκε το 2010. Καμία αντίστοιχη άσκηση σκληρού dogfight - του σκληρότερου στην Ευρώπη - Δεν διεξάγεται αυτή την στιγμή.
Τιμή και δόξα σε όλους του νεκρούς πιλότους της ΠΑ που έδωσαν ότι πιο πολύτιμο έχει ο κάθε άνθρωπος για μια ιδέα που ονομάζεται Ελλάδα.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Έχει σφυρηλατηθεί με προσωπικό αγώνα στα θρανία της Σχολής Ικάρων, στην πίστα των αεροδρομίων, στον αέρα, με καθημερινές εκπαιδεύσεις.
Έχει σφυρηλατηθεί, πάνω απ'όλα με θυσίες και αίμα.
Πριν ακριβώς 21 ολόκληρα χρόνια σαν σήμερα στις 26 Νοεμβρίου του 1992 μια άσκηση έμελλε να αποτελέσει την αιτία για να θρηνήσει η ΠΑ τον πρώτο νεκρό σε F-16. Τον Σμηναγό Αλέξη Μπρίντακ.
Το πρωινό της 26ης Νοεμβρίου του 1992 ήταν ένα τυπικό κρύο φθινοπωρινό πρωινό με σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες (11 με 18 βαθμούς Κελσίου) αλλά με καθαρό ουρανό και χωρίς σημαντικές νεφώσεις. Σε δύο Αεροπορικές Βάσεις της ΠΑ στην 111ΠΜ στη Νέα Αγχίαλο και στην 114ΠΜ στην Τανάγρα οκτώ πιλότοι παρακολουθούσαν το briefing για την εκτέλεση, ίσως της πλέον απαιτητικής άσκησης της ΠΑ, την «Ιέραξ 3» της τρίτης κατά σειρά για εκείνη τη χρονιά.
Αντιμέτωπα θα ήταν τα δύο τότε καλύτερα μαχητικά της ΠΑ: Το F-16 block 30 και το Mirage 2000EGM. Οι ασκήσεις τύπου «Ιέραξ» ήταν η εφαρμογή στην πράξη του δόγματος της ΠΑ «εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις».
Ένα μικρό “Top Gun” που συνέβαινε κάθε τρείς, πολλές φορές τέσσερις φορές το χρόνο, όχι στο πλαίσιο του ΚΕΑΤ-ΣΟΤ αλλά μεταξύ των Μοιρών.
Η συγκεκριμένη άσκηση που ανάγει τις ρίζες της από τη δεκαετία του ΄70 είχε αναβαθμιστεί τρόπον τινά, με την είσοδο σε υπηρεσία των δύο τότε νέων μαχητικών και εξαιτίας των εμπλοκών των Mirage 2000 με τα τουρκικά F-16 η συνεργασία αυτή των Μοιρών είχε και το χαρακτήρα εκπαίδευσης των πληρωμάτων των Mirage 2000 έτσι να εκμεταλλευόντουσαν τις αδυναμίες των F-16 στην κλειστή αερομαχία.
Αυτή την ημέρα θα πραγματοποιείτο ένα από τα πλέον σύνθετα σενάρια αυτό των 4 εναντίον 4.
Οκτώ πιλότοι και τέσσερα F-16 block 30 της 330Μ και 4 Mirage 2000EGM της 332Μ θα συναντιόντουσαν μεταξύ των νήσων Σκύρου, Σκατζούρας και Πιπέρι στο κεντρικό Αιγαίο.
Το σενάριο της εικονικής αυτής εμπλοκής DACT-4 (Dissimilar Air Combat Training 4) σε ένα σχετικά περιορισμένο εναέριο χώρο ήταν ότι πιο ρεαλιστικό μπορούσε να γίνει και απαιτητικό συνάμα.
Οκτώ μαχητικά πετώντας πραγματικά στα όριά τους –ήταν άλλωστε η εποχή όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ των πληρωμάτων των δύο αυτών τύπων μαχητικών ήταν στο αποκορύφωμά του- θα προσπαθούσαν σε συνθήκες εντός οπτικής ακτίνας να επιτύχουν εικονικές καταρρίψεις εναντίον των αντιπάλων τους.
Επρόκειτο για ένα πραγματικά εναέριο σενάριο μάχης για γερά νεύρα.
Ανάμεσα στα 4 F-16 της 330Μ και το αεροσκάφος του Σμηναγού (Ι) Αλέξη Μπρίντακ. Όλα είχαν κυλήσει ομαλά στις δύο προηγούμενες εμπλοκές και στις 10:20 το πρωί ξεκίνησε το τρίτο και δυστυχώς τελευταίο σενάριο.
Ο Α. Μπρίντακ –από τους κορυφαίους χειριστές των F-16 τότε στην ΠΑ- επιχείρησε να πάρει την ουρά του Νο 3 Mirage 2000EGM αυτό του Υποσμηναγού Δημήτρη Μπράτσιου.
Σε ύψος μεταξύ 12.000 με 15.000 ποδών οκτώ μαχητικά μάχονταν στα όριά τους με τον Σμηναγό Μπρίντακ να βρίσκεται σταθερά στην ώρα 6 του Mirage ευρισκόμενος σε θέση βολής Fox 3 δηλαδή με πυροβόλο.
Ο Υποσμηναγός Μπράτσιος ενεργώντας έτσι όπως θα έπρεπε να αντιδράσει προσπάθησε να βγάλει εκτός παραμέτρων βολής το F-16 του Μπρίντακ πραγματοποίησε απότομη αριστερή στροφή.
Το δελταπτέρυγο Mirage λειτούργησε σαν ένα μεγάλο αερόφρενο ρίχνοντας απότομα την ταχύτητά του κατά 30 με 50 κόμβους.
Ο Μπρίντακ ο οποίος προσπάθησε να ακολουθήσει το Mirage 2000 στη στροφή του δεν είχε ούτε απόσταση ούτε και χρόνο για να αντιδράσει και δυστυχώς επέλεξε να ακολουθήσει το Miraje 2000 στην στροφή του. Από εγωισμό, κακό υπολογισμό, πείσμα; Κανείς δεν θα μάθει ποτέ.
Το αποτέλεσμα ήταν με το ρύγχος και την καλύπτρα του να κτυπήσει στο κάθετο σταθερό του Mirage με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ακαριαία.
Το Mirage και αυτό με σημαντικές ζημιές στο κάθετο σταθερό δεν ήταν πλέον ελέγξιμο, με αποτέλεσμα να το εγκαταλείψει λίγο αργότερα με επιτυχία ο Υποσμηναγός Μπράτσιος.
Μετά το δυστύχημα ο τότε Α/ΓΕΑ αντιπτέραρχος Κ. Χίου και παρά το πλήγμα που είχε δεχθεί η ΠΑ είχε δηλώσει: «Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτή την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη επιλογή. Πάντα θα ισχύει το εκπαιδευόμαστε όπως θα πολεμήσουμε».
Ο Αλέξης Μπρίντακ όμως ένας εκ των καλύτερων είχε «φύγει» καθώς έμελλε να αποτελέσει τον πρώτο νεκρό πιλότο F-16 στην ΠΑ.
Από τότε όμως πολλά άλλαξαν. Αν και οι ασκήσεις «Ιέραξ» συνεχίστηκαν το δυστύχημα του Μπρίντακ άφησε βαριά "σκιά" επάνω τους και προϊόντος του χρόνου "χαλάρωσαν" με οδηγίες από την ηγεσία...
Η τελευταία «Ιέραξ» πραγματοποιήθηκε το 2010. Καμία αντίστοιχη άσκηση σκληρού dogfight - του σκληρότερου στην Ευρώπη - Δεν διεξάγεται αυτή την στιγμή.
Τιμή και δόξα σε όλους του νεκρούς πιλότους της ΠΑ που έδωσαν ότι πιο πολύτιμο έχει ο κάθε άνθρωπος για μια ιδέα που ονομάζεται Ελλάδα.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου